Hälsotips: Chiapudding med bär

Chiapudding med bär

Chiafrön
– 1 msk chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
– 2 tsk chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalportion laxfilé
– 2 msk chiafrön innehåller mer än dubbelt så mycket järn som i 100 gram spenat
– Innehåller 21 gram protein /100 gram (18 av de 20 olika aminosyrorna)
– Rikt på mineraler som magnesium, kalium och zink
– Chiafrön är rika på antioxidanter
– Innehåller vattenlösligafiber som bildar en gel i tarmarna. Näringen i maten tas upp långsammare och hjälper till att hålla blodsockret jämnt.

Vill man göra chiapudding själv kommer recept här. Man kan byta ut mandelmjölken mot tex kokosmjölk.

Chiapudding
1-2 portioner

3 msk chiafrön
2 dl osötad mandelmjölk
1 krm

Gör så här: Rör ihop chiafrön med mandelmjölk och vaniljpulver. Låt stå i kyl några timmar, gärna över natten. Rör om någon gång under tiden. Servera med hallon och blåbär.

Enjoy!

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?