Ny kollektivtrafik i Grenoble – Ultrakompakta fordon

image

Den franska staden Grenoble inleder på onsdagen ett storskaligt projekt som ska få invånare och besökare att använda en ny typ av små eldrivna fordon i kombination med kollektivtrafik, istället för att köra egna bilar i city. Projektet – som kallas ”Cité lib by Ha.mo” – omfattar 70 ultrakompakta elbilar som kompletterar stadens befintliga kollektivtrafik.

Tanken med projektet är att man ska kunna genomföra sina resor i och omkring Grenoble med en kombination av kollektivtrafik och ultrakompakta elfordon. Elfordonen finns utplacerade vid 27 ladd­stationer runt om i Grenoble, i närheten av spårvägs-, buss- och järnvägsstationer. Varje laddstation har plats för minst fyra fordon. Sammanlagt finns 120 ladd­stolpar för de fordon som ingår i projektet.

Via en speciell app och hemsida är det lätt att planera sin resa och också boka ett fordon i förväg. På en interaktiv karta över Grenoble syns var det finns lediga fordon och laddplatser. Fordonen kan hämtas upp och lämnas på valfri laddstation. Flera laddstationer har även plats för laddning av en eller två konven­tionella laddhybrider eller elbilar.

De ultrakompakta fordon som används i projektet är 35 stycken trehjuliga Toyota i-ROAD och 35 stycken fyr­hjuliga Toyota COMS. i-ROAD har plats för två personer medan COMS-modellen har plats för en person och ett litet bagageutrymme. Genom att fordonen är små och smala som en motorcykel är det lätt att hitta parkeringsplats, även när de inte ställs på en laddplats.

Taxan för att köra elfordonen bygger på en enkel modell kallad ”3, 2, 1 euros”, vilket står för priset den första, andra respektive tredje 15-minutersperioden som de utnyttjas. Avgiften debiteras från det att fordonet hämtas på en laddplats till dess att det återansluts igen för laddning. För dem med årskort på kollektivtrafiken, regionaltågen eller stadens lånecyklar är priset lägre. Cité lib by Ha.mo är tillgängligt för alla personer över 18 år med ett giltigt körkort och som tecknat abonnemang, antingen på nätet eller på någon av de tre kontor som finns i Grenoble.

Projektet drivs av fem parter: Staden Grenoble, Grenoble-Alpes Metropole som svarar för kollektiv­trafiken, det franska elbolaget EDF och dess dotterbolag Sodetrel, Toyota samt bilpoolföretaget Cité lib. Det ska pågå i tre år.

Toyota svarar inte bara för de 70 fordonen som ingår i projektet. Även det system som administrerar användningen av fordonen – Ha:mo (vilket står för Harmonious Mobility) – har utvecklats av Toyota och använts i ett motsvarande pilotprojekt i Toyota City i Japan. Både projektet i Grenoble och det i Toyota City ska pågå i tre år och kommer utifrån användarvänlighet och funktionalitet att utvärderas under projekttiden.

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?