Nya Audi RS 3 Sportback – kraft i kompakt format

audi rs 3 sportback

Maffigt ljud, varvvilliga och med rå kraft, de femcylindriga motorerna från Audi är legendariska. Nu presenteras nya Audi RS 3 Sportback med 367 hk och 465 Nm, den mest kraftfulla kompaktbilen i premiumsegmentet. Med sin starka femcylindriga turbomotor avverkas 0 till 100 km/h på 4,3 sekunder.

”De femcylindriga motorerna har en lång historia inom Audi”, berättar Ulrich Hackenberg, styrelseledamot på AUDI AG med ansvar för teknikutvecklingen. ”På 80-talet gjorde de Audi till ett sportigt bilmärke, både inom motorsporten och som serietillverkade bilar. Nya Audi RS 3 Sportback har försetts med den senaste generationen av vår femcylindriga 2,5-litersmotor.”

Den flerfaldigt prisbelönta 2.5 TFSI-motorn i nya RS 3 Sportback levererar hela 367 hk och ett vridmoment på 465 Nm. Med den turboladdade motorn går 0-100 km/h på 4,3 sekunder och topphastigheten kan, om man så vill, höjas till 280 km/h. Enligt NEDC ligger förbrukningen på endast 8,1 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 189 gram per km.

Den sjustegade S tronic-växellådan, som växlar ännu snabbare än föregångaren, förmedlar kraften från 2.5 TFSI-motorn till den permanenta fyrhjulsdriften. quattro-drivningen arbetar med vektorstyrd momentfördelning som bygger på intelligent programvara och är utvecklad för maximal körglädje över hela registret. Nya Audi RS 3 Sportback styr direkt in i kurvorna. På underlag med låg friktion kan, den som så önskar, även drifta med bilen på ett kontrollerat sätt.

Jämfört med A3 Sportbäck ligger karossen 25 mm närmare vägbanan. Framvagnens hjullagerhus, den progressiva styrningen, det speciella RS-sportchassit och den adaptiva dämpningen ”Audi magnetic ride” är alla specialkonstruerade för Audi RS 3 Sportback. Den som önskar kan få bilen levererad med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor bakom de främre 19″ -fälgarna, något som Audi är först med i premiumkompaktsegmentet.

Audi RS 3 Sportback känns igen på typiska RS-detaljer både invändigt och utvändigt. Den nya toppmodeller i A3-familjen kommer till återförsäljarna sommaren 2015. Priset är ännu ej fastställt.

Snabbfakta: Nya Audi RS 3 Sportback

Drivlina•2.5 TFSI på 367 hk, vridmoment 465 Nm redan vid 1.625 v/min
•vridstark med mäktigt motorljud tack vare reglerbara klaffar i RS-avgassystemet
•Fem gånger i rad utsedd till ”Engine of the Year” sedan 2010
•0 till 100 km/h på 4,3 sekunder, topphastighet 250 km/h som kan höjas till 280 km/h
•7-stegad S tronic som växlar ännu snabbare än föregångaren
•quattro permanent fyrhjulsdrift med nyutvecklad flerlamellskoppling och speciell RS-inställning för ännu mer dynamisk körning
•Blandad bränsleförbrukning 8,1 l/100 km, CO2 utsläpp 189 g/km

Chassi•Aluminiumkomponenter i upphängningen fram, fyrlänkad bakaxel
•Audi drive select standard, progressiv styrning med speciell RS-avstämning
•Sänkt kaross med 25 mm jämfört med A3 Sportback.
•Adaptiv dämpningskontroll ”Audi magnetic ride” som tillval
•Vektorstyrd momentfördelning för ännu mer sportighet och stabilitet
•19″-fälgar med 235/35-däck standard, tillval 255/30 fram och 235/35 bak
•Vågformade bromsskivor samt 8-kolvs-bromsok fram. Kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som tillval (en nyhet för segmentet)

Koncept och utvändig design•Prestandamodell i A3-serien. Femsitsig, 5 dörrar, variabelt bagageutrymme
•55 kg lättare än föregångaren
•Bredare spårvidd och skärmar fram, speciell stötfångare, speciella trösklar, ovala ändrör.
•Stylingpaket (tillval) i högblank svart lackering eller matt aluminium
•Två exklusiva lacker: Nardo-grå och Catalunya-röd (RS 3-specifik)

Interiör och utrustning•Speciella RS-detaljer på t.ex. ratten, växelspaken, instegslisterna och färddatorn
•Sportstolar och klädsel i finnappa standard. Som tillval med S-sportstolar med rutmönstrat, perforerat läder, alternativt RS-skalstolar i ny design med integrerade sidokrockkuddar och kolfiberstomme (7 kg lättare än den vanliga sportstolen)
•Interiör i svart eller månsilver med kontrasterande sömmar i grått eller rött
•RS 3-designpaket (tillval) med röda detaljer i kupén

En bils bränsleförbrukning och CO2-utsläpp varierar beroende på vilka fälgar och däck den är utrustad med. Förbrukning och utsläpp beror inte enbart på hur effektivt fordonet utnyttjar bränslet, utan påverkas också av körsättet och andra icke-tekniska faktorer.

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?