Vad män och kvinnor tittar på i annonser

tblkf6qlghmusdcadlxp

Men helt ärligt är det verkligen förvånande att det finns skillnader i vad män och kvinnor tittar på i annonser, eller hur länge och i vilken ordning?

I en artikel på MSN.com visar företaget Sticky, som mäter ögonrörelser sk. ”eye-tracking”, upp några exempel på resultat från stereotypa annonser och rubriken anspelar på förvånande skillnader. Tekniken är inte minst användbar för annonsörer som vill veta vilken typ av reklam som fungerar bäst.

Det hade varit intressant att se resultaten från några helt andra mindre sterotypa kreativa annonskoncept.
Men oavsett annonskoncept är det intressant att notera. Det kan vara just de små skillnaderna i hur mottagaren registrerar som är avgörande för om annonsen blir effektiv eller inte. I de undersökta annonserna förekommer lättklädda kvinnor och en bil. Hypotesen var att män skulle titta mer på kvinnornas kroppar och på bilen. Så här skriver Sticky i undersökningen:

”Det finns mindre skillnader än förväntat med den här typen av stimulans. Det övergripande mönstret och ordningen i vilken män och kvinnor tittar på olika föremål är väldigt lika.”

Men Sticky har även tittat på andra faktorer, som hur rörliga annonser står sig i jämförelse med statiska eller hur många produkter som är optimalt att visa upp i en annons.

Information från www.msn.com

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?